Het leven in Finland

19 juni 2014 - Ranua, Finland

Wij zijn nu bijna drie weken onderweg. Het leven in de camper is eigenlijk al een beetje gewoon geworden. Soms sta je elkaar natuurlijk even in de weg door de beperkte ruimte. Maar het went ook wel erg snel.

De Finse campings zijn echt fantastisch. Voor een nacht betalen we meest rond de 20 euro.  Er staat altijd een gebouwtje met douches, toiletten,sauna, een keuken en wasgelegenheid. Soms voor niets, soms voor een paar euro draaien de wasmachine en droger dus ook voor ons. Alleen de wifi werkt vaak erg slecht. Alles is geweldig schoon, er komt echt warm water uit de kraan en eigenlijk is het overal redelijk rustig. De meeste mensen die we tegenkomen zijn de Finnen zelf die met hun camper op pad zijn.  Soms een Nederlander, Zwitser of Brit.

Met de muggen valt het ook reuze mee. Als het wat warmer is en we zitten aan het water hebben we wat meer last. Vooral in je haar en bij je voeten. Maar dan smeren we dus nog maar eens even. Maar het is nogal koel hier op dit moment, dus we hebben weinig last. Maar het is droog en als het niet te hard waait is het zonnetje heerlijk!

Bij iedere redelijke plaats is wel een benzinestation en vaak grote supermarkten. Alles is hier prima verkrijgbaar en ook goed betaalbaar. De prijzen zijn vergelijkbaar met NL, soms is groente en fruit wat duurder maar het is er in overvloed ( uit NL overigens). Alleen het bier is wat duurder .. dus wij drinken met mate. Maar een biertje op de camping is daarentegen gewoon 4 euro ..... dat valt dan weer mee. De vis is echter weer goedkoop ....vandaag hebben wij dus heerlijk verse zalm gegeten.

1. Mike:
    20 juni 2014
    Leuk om jullie reisverhalen te lezen. Finland ziet er indrukwekkend uit. Uitgestrekt, mooi, divers maar ook stil.....Heb je ook fotos van de finse medemens?

Groet, Mike
  2. Els:
    20 juni 2014
    Gelukkig zijn jullie goed op elkaar ingespeeld in kleinere ruimtes door jullie leven op de Veluwe ook!
  3. Kees:
    20 juni 2014
    Leuk om jullie belevenissen te lezen. Ik las dat dit camperleven went, dat wennen is deels ook zo op het Amstelveld. Maar toch in de verwachting dat jullie en wij door deze periode goed heenkomen.
    Groeten mede namens Peter z'n collega's.
  4. Marret:
    20 juni 2014
    Jullie in het noorden van europa, wij in het zuiden van Itali"e,(lukt niet) met muggen en heel veel zon
    Groetjes!
  5. Martin:
    21 juni 2014
    Wat een mooie verhalen, het gevaar zit er in dat jullie straks zo gewent zijn (aan kleine ruimtes en het lange reizen) dat je niet meer teug wilt. Geniet van het vervolg van de reis en blijf ons op de hoogte houden met deze mooie verhalen.
  6. Tonny:
    24 juni 2014
    Genieten!! Ik en peter en jullie ook.