Op naar Noorwegen - het eiland Senja

28 juni 2014 - Tranøy, Noorwegen

Na nog even dankbaar gebruik te hebben gemaakt van de open internetverbinding bij de receptie vertrokken we via de E10 richting de grens. Een prachtige weg, maar het was net of deze steeds smaller werd. De grens tussen Zweden en Noorwegen ligt ergens in de bergen, echt ook een natuurlijke barrière van rotsen, bergen en rivieren. Her en der lag er nog veel sneeuw tegen de bergwanden. Maar de weg was prachtig schoon en de zon scheen net zo mooi.

Boven Narvik kwam al gauw de splitsing naar de E6, de lange weg die door Noorwegen naar het noorden gaat. Druk met alle Noordkaapbezoekers. Die zit dit keer niet in onze planning.

Na een stuk de E6 gevolgd te hebben zijn we via weg 84 richting Senja gegaan. Senja is een eiland nog boven de Vesterålen en Lofoten, het schijnt de favoriete stek van de Noorse koning te zijn. Tja dan moeten wij ook even gaan kijken natuurlijk. Na 75 km prachtige route langs de fjorden kwamen we in Finnsnes waar we een megahoge brug over konden naar het eiland. Is de route van de Hurtigruten dus vandaar dat de brug zo hoog is. Op Senja aangekomen zijn we de kust gaan volgen op zoek naar een camping. Uiteindelijk kwamen we aan op een parkje waar huisjes staan, caravans, veel vaste gasten maar ook plek voor campers en tenten. Echt een toplocatie aan het water. We kijken uit ons raam over het fjord, en volgen eb en vloed.

Tegenover het parkje ligt de ingang van het Nationale park Anderdalen. Natuurlijk hebben we daar ook een kijkje genomen. Wat 'n prachtige natuur weer, en wat is het dan stil!

We hebben hier uiteindelijk een dagje extra gestaan. Gewoon omdat het een prachtig plekje is en we redelijk mooi weer hebben. We hebben al drie dagen buiten kunnen eten. Alleen als 's avonds onze camper ietsje in de schaduw komt te staan keldert de temperatuur meteen 15 graden....truien weer aan.

Zondag gaan we een route over Senja volgen naar de westkust. Als het goed is kunnen we daar de ferry nemen van Gryllefjord naar Andenes op de Vesterålen.

1. Joke en Ben:
    4 juli 2014
    Hoi zus en zwager,

Wat zijn hutigriten?
    Veel plezier met de wedstrijd, geefjeweer even en gil als je geen bereik hebt.
    Doen benj diemen