Kris kras door het Zuiden

28 juli 2014 - Nissedal, Noorwegen

Vanuit het Hemsedal zijn we dinsdag 22 juli verder gereden via Geilo door het Nurmedal richting Kongsberg. Vlak daarvoor begint een prachtige bergweg die ons naar behoorlijke hoogtes bracht. Ook hier weinig campings en de camperplekken van de app lagen vaak op slecht bereikbare plekken  ( bij skipistes) of gewoon vlak langs de weg. Dus we besloten door te rijden naar een camping. Maar troffen uiteindelijk onderweg zelf een heel kleine camping aan een rivier. Prachtige plek waar de eigenaar 's avonds even geld kwam ophalen. Ook deze weer veel leuker dan de grote campings die vaak afgeladen staan.

De volgende dag verder door de bergen, via haarspeldbochten en natuurlijk ook prachtige afdalingen. De route ging via weg 38 en vanaf Dalen de 45 naar het Setesdal. In het dal een prachtige weg langs de rivier. Op de weg was het heel rustig, op de kleine strandjes zat het vreselijk vol want het is hier steeds warmer geworden. Vandaag hielp de app ons weer prima. We hadden een kleine camping gezien van een Nederlander klein stukje buiten Evje. Leuke goedkope plek, aardige eigenaar die alle tijd had voor praatjes. Prachtig gelegen.

Op vrijdag zijn we vertrokken richting Stavanger. Via weg 42, stukje 468 en de 45 weer door overweldigende mooie natuurgebieden gereden. Het blijft ons verbazen hoe rustig het soms op de weg is. Hoewel de elanden hun neus echt niet laten zien aan ons hoor, terwijl er in deze streek dus geweldig veel schijnen te zitten. Denk dat ze ook wat last van de warmte hebben.

We zijn doorgereden naar Tau. Daar zijn een aantal camperplaatsen ingericht bij het havengebouw. Prima voorzieningen, heel rustig en vlak bij de ferry naar Stavanger. Ideaal dus. Daar stonden we naast een paar Friezen. Even gezellig een biertje gedronken met deze buren. Zij vertelden ons dat Bergen vreselijk druk was in het hoogseizoen. Wij hebben dus geen spijt van onze keuze om Bergen maar over te slaan. 's Avonds onze forellen van de Nederlandse campingeigenaar op de bbq en prima geslapen.

Zaterdag de ferry naar Stavanger genomen. Het regende een klein beetje, maar dat was snel over. In Stavanger paar uurtje rondgewandeld. Leuke oude Gamle (oude stad) en veel gezelligheid rond de haventjes. 's Middags de camper weer opgehaald in Tau en doorgereden naar de zuidelijke kustweg nummer 44. We moesten wel even wennen aan het platte land.....rond Sandnes is het heel vlak, veel weilanden enzo. En tja...ondanks de hoogtevrees van Loes beginnen we wel aan de bergweggetjes te wennen.

Maar gelukkig .... plotseling verscheen aan de horizon een heel bijzonder rotslandschap. En vlak erna reden we door een gebied met overal grote keien, rotsgronden en meertjes. Weer heel anders. We vonden een mooie overnachtingsplek op een parkeerplaats naast een Duits stel. Anderhalf uur later stond de parkeerplaats helemaal vol met 7 campers en een tent.

Zondag de weg vervolgd richting Kristiansand. Het rotsgebied hield nog vele kilometers aan, en de weg ging alsmaar hoger. Bij Kristiansand ging het over in een stuk snelweg. Daar kregen we ook veel regen en wat onweer. Aangezien we nog een weekje in Noorwegen zijn hadden we besloten om de kust aan de oostkant van Kristiansand nog te gaan bekijken. Dat viel wat tegen. Veel aaneengesloten bebouwing en geen camping te vinden. Wel leuke kustweggetjes trouwens hoor. Bij Kragero hebben we weg 38 door Telemark genomen. Die gaat weer wat omhoog de bergen in. Omdat we deze streek toch wel erg mooi vinden hebben we besloten de laatste paar dagen hier door te brengen. Langzaam gaan we dan weer richting Kristiansand waar we op 5 augustus de boot naar Denemarken hebben gereserveerd.

Gistermiddag kwamen we bij toeval een prachtige camping tegen langs het Nissermeer. En het weer was inmiddels ook weer prachtig. Grote camping maar niet druk, dus alle ruimte en een prachtig sanitairgebouw. De was heeft op deze maandagochtend al gedraaid, van binnen is de camper weer even helemaal schoon en de buitenkant is Peter nu aan het poetsen.

We zitten nu op ruim 9.000 kilometer, maar het grootste deel hebben we gehad hoor!

1. Ingrid:
    28 juli 2014
    Hè wat leuk . Ik Geilo ben ik ruim 30 jaar geleden ook geweest.(Oeps ben ik al zo oud).
  2. Ben:
    28 juli 2014
    Peter niet te veel poetsen op de camper in nederland is de moeson los gebroken op maandag 28 juli 2014.
    Geniet beide maar van deze prachtige reis.
    gr,
    ben
  3. Aria:
    3 augustus 2014
    Na onze vakantie, jullie reisverslag weer even bij gelezen. Leuk!!! Komen echt bekende plaatsen voorbij. Laatste keer dat we in Noorwegen waren was in Fiska, dicht bij Tau.
    Nog even genieten voor jullie!