De Atlantische weg en de lange weg naar het zuiden

21 juli 2014 - Hemsedal, Noorwegen

Vanuit Sornadalsøra is het ongeveer 2 uur rijden naar Kristiansund. We vertrokken met mooi weer, maar onderweg zagen we al wel veel bewolking. De voorspellingen waren ook niet zo goed.

Voor en na Kristiansund 2 pittige tunnels onder water door. Beiden beginnen met ca. 2,5 kilometer pijlsnel afdalen, daarna begint de klim van 2,5 km. om weer licht te zien aan het eind van de tunnel. Dwars door Kristiansund reden we richting de Atlantische weg. Een weg die is aangelegd om een aantal eilanden met het vaste land te verbinden. De bouw heeft iets van zes jaar geduurd, de weg is ruim 8 kilometer lang en heeft 8 bruggen. Tijdens de bouw zijn er 12 orkanen geweest. Op zich een prachtige weg, met een paar bijzondere bruggen. Men staat gewoon vanaf de brug te vissen. Maar het viel een klein beetje tegen, we hadden het wat spectaculairder verwacht.

Toen we net waren gearriveerd begon het steeds harder te regenen. Dus we hebben besloten om maar een plekje te zoeken om de rest van de dag en de nacht door te brengen. Tussen veel andere campers, een mooie plek, 's avonds werd het nog even lekker weer dus konden nog even een wandelingetje maken. De volgende dag was het weer droog en dus de weg nog even 2 keer heen en weer gereden voor de video- en film beelden.

Daarna verder via Molde, Oppdal richting de hoogvlakte van Dovrefjell. Een prachtige tocht met een paar behoorlijke klimmetjes via wat smallere bergwegen. Af en toe een regenbuitje. Net voorbij Dombås kwamen we een kleine camping tegen in Dovreskogen. Mooi plekje voor de nacht.

Inmiddels was het weer prachtig weer geworden en zijn wij via de beroemde staafkerk van Lom richting Geiranger gereden. De Geiranger fjord is bekend omdat het een heel smal fjord is tussen hele hoge bergen. Veel cruiseschepen gaan erin en kunnen dan net draaien. De fjord heeft diverse watervallen, zoals De syv søstrene ("De zeven zusters"), Brudesløret ("de Bruidssluier") en Friaren ("de Vrijer").

De weg ernaar toe is pittig vonden wij althans. Ongeveer 20 kilometer van te voren begon een smalle bergweg die eerst een flinke klim maakte en toen werd de afdaling van 14 kilometer met diverse haarspeldbochten ingezet. Maar een geweldig uitzicht!

Wij hebben besloten vanuit Geiranger de ferry te nemen naar Hellesyt. Ook hier was het vreselijk druk. Afgeladen campings, drukke wegen ...dat hadden we gauw gezien. Maar wel de moeite waard hoor! De ferryovertocht is meteen een toeristische trip. Dus de boot vaart rustig langs alle watervallen etc. Erg leuk.

Vanuit Hellesyt zijn wij verder gereden. We willen nu verder afzakken naar het zuiden. En blijven toch proberen de drukte een klein beetje te ontlopen. Zijn we niet meer gewend he! Na een half uurtje vonden we een camperplek langs de weg. Daar hebben we overnacht met wat Italianen, Noren en heel veel schapen. Onze knoflooksaus was in ieder geval niet veilig voor ze. Maar een hartstikke leuke en stille plek in het "wild" , en dat vinden we toch wel erg leuk. Alleen 's nachts om half vier stond er ineens een koe te loeien ( en te sch....) naast onze voordeur en de schapen deden uiteraard toen ook even hun best.

Zondagochtend nog even een wandeling en toen verder het Hornindal uit via de fjorden, Sogndal en via Laerdal naar Hemsedal. Een mooie route met nog even een flinke klim naar een hoogte van 1150 meter. Ja we weten dat we nu echt in de bergen zijn. Na een afdaling kwamen we uit in Hemsedal waar we een mooie camping hebben gevonden. Weer even elektra, een normaal toilet, een douche, wifi etc.. Dit keer zelfs een supermarkt op loopafstand. Dat treffen we ook niet vaak. Hier blijven we maar eens even rustig staan om de blog bij te werken en de verdere reis te gaan bestuderen.

We hebben er ca. 7800 kilometer op zitten nu.

1. Joke en Ben:
    22 juli 2014
    Hoi Loes en Peter,

Die weg ziet er heel spectuculair uit en zoals jullie het gefilmd hebben dacht ik even dat jullie de bocht uit vlogen. Volgens mij ben je aardig over je hoogtevrees heen.

Groetjes Joke en Ben