Helsinki

12 juni 2014 - Helsinki, Finland

Aankomst in Helsinki

De bootreis is prima verlopen. En waar we er vier uur over gedaan hebben om erop te komen stonden we woensdagochtend binnen een kwartier op de kade. Even een praatje met de douane ...waar we naar toe gingen enzo, maar ondertussen rook de hond niets dus we konden snel door.

Na even een extra rondje door het oude centrum omdat we verkeerd reden uiteindelijk toch snel de weg naar de camping gevonden. Kwartiertje rijden en naast het metrostation. Maar een geweldige mooie en rustige camping. Onderweg de koelkast weer even gevuld. Die kon op de boot niet draaien dus hadden we op onze Hollandse kaas na maar leeggemaakt.

Het bleef de hele dag prachtig weer en we konden tot ver in de avond buiten zitten. Het is hier een uur later dus om 11 uur was het nog hartstikke licht buiten. Maar ook hier, zodra de zon weg is wordt het hartstikke koud.

In de loop van de nacht is het gaan regenen en daar is het ook niet meer mee gestopt vandaag. Ons dagje Helsinki was dus erg nat, maar gelukkig niet koud. Op de foto's zit dus af en toe wel een druppel water .

Met de metro naar het centraal station gegaan. En daar een stuk van de oude stad bekeken. De dom (Tuomiokirkko) , het stadhuis, de markt en de oude vismarkt (Kauppahalli). Daarna de ferry genomen naar Suomenlinna. Deze vesting ligt op vier eilandjes voor de kust bij Helsinki. Gebouwd ter verdediging van het Finse buitengewest ligt er op de eilanden een garnizoensstad met gebouwen, een werf en een marinebasis. Er wonen nu nog ca 900 mensen.

Helsinki is een mooie stad. In het centrum liggen grote brede straten, soort van boulevards met veel grote en mooie winkels. De stad is schoon en erg gezellig. Voor de lunch zie je bij veel restaurants een aanbieding voor buffet. Wij kwamen terecht in een tapasbar waar we voor 10 euro van een buffet konden kiezen ...tortilla, kip, bonen, salade, pepers, creme fraiche etc. Erg lekker allemaal!

Omdat het maar bleef regenen hebben we niet alles kunnen zien. Maar een goede reden om een keer terug te gaan dus maar. Wij zitten nu weer warm en droog in de camper. Morgen gaan we naar het noorden, het duizendmeren gebied verkennen.

1. Ingrid:
    14 juni 2014
    Ziet er weer prachtig uit!