Duizend en nog veel meer meren........

16 juni 2014 - Jämsänkoski, Finland

Vrijdag vertrokken uit regenachtig Helsinki, de snelweg op naar Lahti. Voorbij Lahti zijn we gaan tanken bij de ABC, een keten van benzinestations die je overal tegenkomt. Zij hebben veel voorzieningen zoals wifi, restaurants, winkels en vuilwaterstortplaats voor de camper. Na het tanken, koffie en even de wifi gebruikt voor email zijn we doorgegaan.

De hele dag door bleef het regenen, maar dat gaf ook wel een bepaalde sfeer aan het gebied. Het is erg groen, prima wegen en soms een dorp. Met veel uitzichten op de prachtige meren.

In eerste instantie hadden we een camping op het oog bij Jamsä maar voor we er erg in hadden waren we die al voorbij. Nog maar eens de campergids geraadpleegd. Want in onze app staan erg weinig plekken in Finland. Blijkbaar niet zo populair bij de camperaars, hoewel je wel erg veel Finse campers en caravans overal tegenkomt. Uiteindelijk een camping uitgezocht in de buurt van Jämsänkoski. Niets stond er aangegeven langs de weg, behalve dat de volgende camping 23 km verderop zat. Maar dankzij de garmin stonden we ineens voor het hek. Gesloten ....althans daar leek het verdacht veel op. Toch besloten maar eens even te gaan vragen. Dus Peter met zijn beste Fins op pad.....gelukkig ze spraken behalve Fins ook nog 5 woorden Duits. Geen probleem we kregen een prachtig plekje aan het water. En inderdaad......wat 'n pracht. Om ons heen alleen maar Finnen die vaak vaste plekken hebben voor in het weekend.

Inmiddels was de zon gaan schijnen dus "ons "campertje ingeparkeerd en stoeltjes eruit. Wat 'n uitzicht zeg. Zoals het hoort in Scandinavië werd het in een keer ijskoud toen de zon achter een wolk verdween.

De grote pech van deze camping was dat er geen wifi is, geen tv..... dus geen Spanje-Nederland. Gelukkig was zus Joke zo lief ons per sms van ieder doelpunt op de hoogte te houden. En dat waren er nogal wat. De Finse beheerders konden er de volgende dag hard om lachen, een dikke duim ging omhoog voor de Nederlanders en we kregen een klap op onze schouder!

Overigens was dat na een zeer rumoerige nacht, want na de wedstrijd stak hier onmiddellijk een zware storm op. We hebben de hele nacht liggen schudden in ons bedje, en dat was niet van de overwinningsroes. De dag erop bleef het hard waaien en was het berekoud. Tot in de avond ineens de wind ging liggen en de wolkenlucht brak........ wij stonden pal in de zon en konden tot 23.00 uur buiten zitten in het zonnetje met een lekker Muierschipperbittertje .  De volgende morgen bleek het nog steeds prachtig weer.

Niet vreemd dat zondagochtend een van de Finse buren vroeg of wij ook zo hielden van de Finse zomers....... regen zon wind ....... ja wisselvallig is het zeker, maar dat heeft ook wel wat. Deze buren vertelden ons ook dat de kinderen hier in de zomer tien weken vakantie hebben. Daarvan zijn er inmiddels twee om. Dat verklaart waarom het ons al opviel dat er op de campings zo ontzettend veel Finnen staan overal.

1. Pien:
    16 juni 2014
    Prachtig en jaloersmakend allemaal!! Maar...... hoe zit het met die beruchte muggen daar??
  2. Paul:
    16 juni 2014
    klinkt goed allemaal. Al die meren doen me weer aan Canada denken. Zal het weekend eens langs de Zandenplas fietsen misschien lijkt dat een beetje op een meer. En ook tijdens de wedstrijd geen heimweepakketje?
  3. Jacqueline:
    16 juni 2014
    Ik kan niet anders zeggen: mooi, mooi, mooi. Ik liep een beetje achter met lezen, maar ik ben weer helemaal bij. Kijk uit naar jullie volgende avontuur. Enjoy! Gr.
  4. Pim:
    17 juni 2014
    Ziet er allemaal prachtig uit, wat een mooie belichting. Volg jullie verslag met veel interesse. Zit trouwens ook nog in de avondzon met laptop in de tuin van 4 houten om half 10. Groet van Joke en Pim
  5. Tonny:
    18 juni 2014
    Geniet weer van jullie verhalen en foto's
  6. Olga:
    19 juni 2014
    Zo te lezen hebben jullie het best naar jullie zin.
  7. Ingrid:
    19 juni 2014
    Lekker blijven genieten hoor. Ben stiekem wel een klein beetje jaloers.