30 graden op de poolcirkel

10 juli 2014 - Meløy, Noorwegen

Na ons vertrek uit Gullesfjord hebben we aardig wat kilometers gehad. Eigenlijk weten we niet meer goed wat te vertellen over de omgeving. Iedere bocht is weer een plaatje ......bergje op, bergje af, langs fjorden, over hoogvlaktes, bossen, kale rotsen, kolkende rivieren. Er komt maar geen einde aan.

We hebben een overnachting gehad op een camping aan het fjord. En daarna zijn we dinsdag doorgereden langs Fauske, een grote provinciestad waar iedereen gaat tanken en boodschappen doen. Daarna zie je het landschap veranderen. Uit de bergen rijd je lang door een dal met veel boerderijen. Daarna ga je vrij snel omhoog naar de hoogvlakte waar de poolcirkel over loopt. Overal komen bergstroompjes vandaan die eindigen in kolkende rivieren.

Dit poolcirkelgebied hebben wij een aantal jaren geleden al bezocht toen we naar de Noordkaap zijn geweest. Maar we wilden nog een keer terug omdat het een geweldige omgeving is om door te reizen. En het is dus totaal anders dan het gebied rond de poolcirkel in Zweden en Finland dat veel bosrijker is.

We hebben het bezoekerscentrum bezocht en wat in de omgeving rondgewandeld. Wel gek want het is hier inmiddels erg warm, en overal liggen nog grote plakken sneeuw. Rond het centrum staan veel steenmannetjes, stapels stenen die mensen bouwen om te laten zien dat ze het erg bijzonder hebben gevonden.

Inmiddels zitten we op de helft van de reis. De voorraden in onze camper zijn ook al behoorlijk afgenomen. Regelmatig genieten we ook van alle leuke intenties die we meegekregen hebben. Wijntjes ( inclusief gedichten en richtlijnen voor het opdrinken), snoepjes, hagelslag, mp-3 muziek, veluwse chocola, kaarten en tekening, en de Noorse kronen (die we al op hebben gemaakt). En we vergeten toch niets? Dank allemaal! Alleen de heimwee-kadootjes zitten nog ingepakt....en komen als het zo blijft mee terug. Want we hebben het nog steeds erg naar onze zin.

Gisteren zijn we een stukje terug gereden naar Fauske, en toen richting Atlantische Oceaan. Hier begint bij Bodø de Kystriksveien ( lees: de weg langs de kust) rijksweg 17 - een toeristische route langs de kust. De weg is 650 kilometer lang en loopt over bergen en langs fjorden naar Steinkjer.

Het eerste stukje hebben we erop zitten, we zitten nu op de camping in Forøy. Gisteren en vandaag was het erg warm. Dus de wasjes maar weer even gedaan, voetbal gekeken, ijsje gegeten, weblog bijwerken en even relaxen in het zonnetje. Lachen om onze buren die in hun beste Duits de hele dag staan te kletsen met iedereen die ze tegenkomen. Klaar voor het vervolg...

We hebben er inmiddels ongeveer 6.000 kilometer opzitten.

1. Ingrid:
    10 juli 2014
    Hoi,

Heb alles weer gelezen. Ik liep een poosje achter. Wat hebben ze daar toch een mooie natuur. En aan de foto's te zien hebben jullie het nog steeds erg naar jullie zin. Straks willen jullie niet meer terug! Voetballen hebben jullie gezien, dus jullie weten dat we er uit liggen. Helaas, maar het is niet anders. Blijf lekker genieten.
  2. Judith:
    11 juli 2014
    Hoi. Leuke verhalen en belevenissen allemaal. Jullie hebben er al aardig wat km op zitten. Fijne vakantie nog en ik volg het allemaal. Super leuk!! Dikke kus vanuit amsterdam.