Op weg naar het Noorden

19 juni 2014 - Ranua, Finland

Maandag zijn wij weer vertrokken vanaf het prachtige plekje aan het meer. Oorspronkelijk was het de bedoeling nog wat meer naar het oosten , richting Rusland, te rijden. Maar daar waren de voorspellingen van het weer erg slecht. Veel regen en kou. Dus hebben we besloten om wat meer richting de Botnische golf te gaan, daar zou de zon wat meer moeten schijnen.

En dat hebben we niet verkeerd bedacht. Onderweg nog wat regen, maar in de loop van de ochtend werd het droog. En bleef de zon schijnen. Door een prachtig landschap van meren, bossen afgewisseld met landbouw reden we naar het Noordwesten. Even een stop in Perho, omdat daar een prachtige kerk staat. En uiteindelijk zijn we gestopt voor een overnachting in Halsua. Een prachtige camping aan een meer, en waarschijnlijk waren er 10 mensen. Volgens de beheerster was er een beer gespot in de omgeving ...jammer maar wij zagen niets. Na een ijskoude nacht zijn we de volgende dag verder gereden. Daar zijn we de 7-bruggen-archipel gaan rondrijden. Een lange route over een aantal eilanden ...jawel met de 7 bruggen verbonden, door een prachtig landschap. Even afgeslagen voor de kerk van Fagernäs. En daarna nog een stop gemaakt in Nykarleby. Een dorp wat voor het grootste deel nog uit houten gebouwen bestaat. Erg leuk om te zien.

Daarna doorgereden naar Kokkola. Mooie camping vlak aan de kust. Het dorp zelf bestaat ook voor een groot deel uit houten gebouwen, maar toch wat minder authentiek. Wel een gezellig plaatsje.

Na twee nachten zijn we vanmorgen doorgereden. We hebben besloten nog een stukje het binnenland in te gaan naar het Noorden. Dus vanaf de kustplaats Oulu zijn wij naar Ranua gereden. In dit gebied zag je de omgeving veranderen van dichte bossen naar een landschap dat deels kaal is  en deels met kleine kale bomen is begroeit. Hier en daar een meertje, en hier zijn we ook de eerste rendieren tegengekomen. Waar we in Zweden regelmatig herten zagen in de weilanden hebben we tot dusver in Finland alleen nog maar een paar eekhoorns gezien....en daar komen we natuurlijk niet voor.

Naast de zoo in Ranua staan we nu op een prachtig veld met mooie camperplaatsen. Morgen gaan we de dierentuin bekijken. Het is de noordelijkste dierentuin van Europa met vrijwel alle dieren die in het Arctisch gebied leven.

We hebben er inmiddels drieduizend kilometer opzitten.

1. Ivo:
    20 juni 2014
    Zie ik een rendier met een halsband? Dat telt niet! ;-)
    Wat een leuke verhalen schrijven jullie. Ik wil ook naar Scandinavië!
    Ik wens jullie heel veel plezier en mooie kilometers toe.
  2. Hanneke van wel:
    1 juli 2014
    Hoi Peter en Loes, ik zit even te werken op mijn ipad en kwam jouw mail tegen. Toen maar eens even op de link gedrukt en ja hoor ik kan alle verhalen lezen. Erg leuk en wil jullie dus wel even laten weten dat we nu meeelezen. Een aantal plaatsnamen herken ik omdat we er ook zijn geweest. Je krijgt zo heimwee! groeten, Cor en Hanneke