Lapland en weer door naar Zweden

22 juni 2014 - Jokkmokk, Zweden

De dierentuin van Ranua was echt ontzettend leuk. Ligt prachtig in een natuurlijke omgeving, en de dieren hebben er echt alle ruimte. We hadden geluk ...de weersverwachtingen waren erg slecht, maar we hebben de dierentuin droog kunnen bekijken. In de middag begon het te regenen wat tot de volgende ochtend heeft geduurd ....en flink ook.

Op zaterdag 21 juni zijn we door gaan reizen Lapland in. Voor de Finnen een feestdag deze langste dag van het jaar. Dus  veel winkels waren dicht. Verder hebben we er eigenlijk weinig van gemerkt. Jammer genoeg ook geen traditionele kleding of zo gezien. We zijn naar Rovaniemi doorgereden, en vandaar richting Pello. Onderweg passeerden we de poolgrens, zowel heen als terug een keer. Een prachtige stille omgeving om door heen te rijden. Waar in Noorwegen het gebied rond de poolgrens heel kaal en dor is, is het hier heel erg groen en veel bos en water. Pello ligt aan de Torniorivier, die de grens is tussen Finland en Zweden. Deze zijn we verder gevolgd naar Tornio, de grensstad met Zweden. Nog even een stuk Zweden in gereden voor een eerste overnachting in Töre. Leuke camping op een rots aan het water van de Botnische Zee. Inmiddels scheen de zon al de hele dag en is het gelukkig iets warmer geworden.

Zondag zijn we doorgereden het binnenland van Zweden in. Vlak voor Lulea ligt Gammelstaden Kyrkstad. Dit is eigenlijk de oorspronkelijke havenplaats Lulea, maar door de stijging van de kust werd de haven ondiep en is men naar de kust verhuist. De oude stad is redelijk intact (Unesco) en is leuk om door heen te lopen. Rond de oude kerk staan 450 eenkamerhuisjes van de Kyrkstad. Deze worden alleen gebruikt tijdens kerkelijke hoogtijdagen door de eigenaar die vaak van ver komen.

Daarna verder gereden het binnenland van Norrland in via weg 97 over Boden naar Jokkmokk. Hier zijn we opnieuw de poolgrens overgestoken maar nu dus in Zweden. Jokkmokk is een leuk plaatsje, hier blijven we 2 nachten om verder naar het noorden te trekken richting Noorwegen.

1. Pien:
    22 juni 2014
    Wat een ruimte en stilte daar, alleen al door naar de mooie foto's van jullie te kijken komt een mens tot rust, heerlijk!!!
  2. Magda:
    22 juni 2014
    Geweldig, zwijmel, zwijmel........
    Iets gemerkt van de midzomernacht ?
  3. Els:
    23 juni 2014
    Op mijn Facebookpagina kunnen jullie zien hoe Frankrijk de midzomernacht viert: met Conchita!
  4. Jannie:
    23 juni 2014
    Heerlijk om jullie ontwikkelingen te lezen, door de omschrijving lijkt het wel of je meereist. Wat een mooie tocht en omgeving zeg, dat is pas echt genieten. Hopelijk wordt het weer wat beter, wat meer zon en een lekkere temperatuur, met name in de nacht lijkt me voor jullie wel handig vanwege vocht in de auto. Geniet er van jullie beiden!