Zweeds Lapland

26 juni 2014 - Björkliden, Zweden

En in Jokkmokk kwamen we nu de muggen dan ook echt tegen. Bij het wandelen of aan het meer ...overal werd je er helemaal gek van. We hebben een dagje rustig aan gedaan. Beetje wandelen, een wasje draaien, het huis weer even aan kant en nog even een hengeltje uitgeworpen.

Dinsdag 24 juni is het dan inmiddels. We zijn vertrokken richting Gällivare. Het eerste deel van het traject ging sterk omhoog langs een rivier. Hierlangs staan op verschillende plekken grote waterkrachtcentrales.

Daarna kwamen we over een prachtige hoogvlakte. Stille wegen, soort toendra met veel meertjes en beekjes, bergkloven en wat stukjes bos. Langs de kant van de weg was het doodstil en kon je de uilen in de bosjes horen schreeuwen. Prachtige natuur!

Vanuit Gällivare kun je de E10 volgen richting Kiruna en Noorwegen. Maar omdat de natuur in deze kant van Zweden zo geweldig mooi en ruim is hebben we ervoor gekozen om via de toeristische route een omweg te maken. Af en toe rendieren, dit keer ook zonder halsband. Maar alle rendieren in Lapland horen bij een Samen-stam. Vanaf het voorjaar tot de winter lopen ze vrij rond, daarna worden ze weer verzameld.

Prachtige provinciale wegen hebben we gevolgd om uiteindelijk een stop te maken bij het natuurreservaat Masugnsbyn. Hier kun je een wandeling maken naar een diepe kloof, en zoals bleek ook de kloof in. Jawel 275 treden naar beneden en dus ook weer naar boven. Maar het was de moeite waard. Ondanks de muggen...

Ons doel was de camping van Vittangi. Daar zijn we ook gearriveerd maar dat maakte zo'n troosteloze indruk dat we de camper snel gedraaid hebben en door zijn gaan rijden. Vervelend want op het traject richting Kiruna zijn eigenlijk geen campings meer te vinden. Op onze app stonden nog wel wat aanbevelingen voor overnachtingsplekken van camperaars. Ach ...en dat zijn wij toch ook.

Dus na de vierde wegopbreking van de dag waar je vaak kilometers lang over stoffige grindstukken moet hotsen kwamen we dan toch uit op een camperplek langs de E10 net voorbij Kiruna. Een lange dag maar wel veel prachtige natuur gezien. Dus tijd voor pannenkoeken met spek en kaas. Het was koud dus we lagen er vroeg in en heerlijk geslapen.

Woensdagmorgen na koffie en ontbijt zijn we doorgereden langs de E10. Het landschap wordt nu steeds meer bergachtig. Op de achtergrond de Noorse bergen met sneeuw, maar wij reden in het zonnetje. Bij Björkliden nog een waterval bekeken en daarna de plaatselijke camping opgezocht. Donderdag vertrekken we richting Noorwegen.

1. Olga Hilhorst:
    28 juni 2014
    Het lijkt me een heel avontuur zo met z'n tweetjes. Schitterende foto's