Vesterålen - het eiland Andoya

2 juli 2014 - Bleik, Noorwegen

Afgelopen zondag via een hoge bergpas naar de ferry gereden. Prachtige vergezichten, smalle wegen soms maar niet onveilig. En in de middag de oversteek gemaakt naar Andenes. Daar zijn we ca 6 kilometer doorgereden naar het plaatsje Bleik. Een erg leuke camping aan de duinen en op loopafstand van het dorp.

Maandag was het prachtig weer. We hebben eerst een paar uur gewandeld in het natuurgebied Bleiksøya. Dit ligt aan de kust dus aan de ene kant zandstranden met heel veel grote keien, en aan de andere kant bos en meren.

In de middag hebben we een excursie gemaakt naar een rotseiland vlak voor de kust. Daar zitten in deze tijd van het jaar de papegaaiduikers. Echt een geweldig leuke vogel om naar te kijken. Ze verblijven hier in de periode van mei tot half augustus om te broeden. Er zitten er meer dan 150.000. In augustus schijnen ze massaal in 1 nacht tijd weer te vertrekken de zee op. Ze zijn echter ook een favoriet maaltje voor de zeearend. Deze vliegen dus ook druk rond het eiland en schijnen er een paar per dag soldaat te maken.

Dinsdag was het wat minder mooi weer. We zijn met de camper het eiland rondgereden. Mooie rit, smalle weg langs de bergen en de zee. Het eiland is niet zo vreselijk groot dus besloten om toch te kijken of we 's middags nog mee konden met het top 1 uitje van Andenes: walvissafari.

Inderdaad konden we om half zes nog mee. Ideaal want dit was een extra trip, gingen uiteindelijk maar 25 mensen mee omdat het in de avond was en niet zo heel zonnig. Maar het was droog, ook de kou viel reuze mee. De catamaran vaart in ruim een half uur naar de rand van de "Bleik Canyon", de plek waar de oceaan ineens een stuk dieper wordt. Daar bivakkeren in de zomermaanden veel potvissen. En inderdaad we kregen ze te zien. Prachtig die gigantische beesten, en mooi dat geluid wat ze produceren als ze stoom afblazen. Indrukwekkend.

Om een uur of acht stonden we weer aan de wal en zijn we teruggereden naar Bleik. Er was gelukkig nog een plekje op de camping. Vandaag genoten van de zon en onze huishoudelijke taken weer even gedaan. Morgen gaan we richting Risøyhamn om over te steken naar Sortland en Langøya. Eens kijken waar we dan terechtkomen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Margareth:
    3 juli 2014
    Zo even alle verhalen gelezen... jullie vervelen je niet begrijp ik.
    Leuke verhalen en prachtige foto's.
    Blijf genieten van alles en elkaar!
    Enne... zoek een camping met TV voor a.s. zaterdag hè!!!
    Het belooft weer een mooie avond te worden.
    Ciao-ciao!
  2. Joke:
    4 juli 2014
    Ik volg jullie verhalen al een tijdje. Jullie maken wel ontzettend veel mee en wat is het daar mooi. Ik vind dat je het heel leuk schrijft zo beleven wij het ook een beetje mee net of je er een beetje bij bent.
    Ik zal je blijven volgen vind het erg leuk.
    Groetjes van Adri en Joke en geniet nog maar lekker overal van.